Jak biegać szybciej? Sprawdź jak podnieść tempo biegu!

Szybciej, wyżej, mocniej! Każdy początkujący biegacz chce biegać jak najszybciej. Rzeczywiście, na początku przygody z bieganiem efekty są szybko widoczne, jednak z czasem możemy odnieść wrażenie, że stoimy w miejscu. Skorzystajcie z naszych porad na to jak zacząć szybciej biegać i bić osobiste rekordy.

Co wpływa na tempo biegania?

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na nasze możliwości osiągania określonej prędkości podczas biegu jest wytrzymałość. Dlatego początkujący biegacze nawet po początkowym zrywie później powoli truchtają do celu, a doświadczeni pędzą nawet 30 km/h do mety! Kluczem do sukcesu jest wytrzymałość naszych mięśni i możliwości serca i płuc. Dzięki regularnym treningom można zwiększać wytrzymałość i siłę tak, aby tempo biegania z czasem się zwiększało. Innym czynnikiem wpływającym na tempo biegu niezależnie od stopnia zaawansowania biegacza jest temperatura powietrza. Optymalne warunki to 12 stopni Celsjusza i przy takiej temperaturze biegacze osiągają najlepsze wyniki w maratonach. Im wyższa temperatura, tym gorsza wydolność, a także ryzyko udaru cieplnego i przegrzanie organizmu.

Jak poprawić szybkość biegu?

Zanim przejdziemy do pracy nad prędkością biegu, zastanówmy się co chcemy osiągnąć. „Szybkie tempo biegania” będzie inne dla sprintera i maratończyka. Prędkość zależy od zakładanego dystansu i warunków – trzeba ją dopasować tak, byśmy cali i zdrowi dotarli do mety.

Wszystko znów sprowadza się do treningu wytrzymałości. Załóżmy, że początkujący biegacz pokonuje 5 kilometrów w tempie 6 km/h. Po miesiącu treningów potrafi pokonać 10 kilometrów w tym samym tempie. Czy wydolność jego organizmu zwiększyła się? Oczywiście. Czy będzie w stanie przebiec początkowy dystans szybszym tempem? Jak najbardziej. Jak widać, tempo biegu biegacza zwiększyło się bez specjalnych treningów i ćwiczeń, wystarczyło zwiększenie wytrzymałości. Ale co jeszcze można zrobić, by poprawić wyniki? Pomaga zmniejszenie masy ciała. Nie mamy na myśli stosowania drakońskich diet odchudzających, natomiast faktem jest, że najlepsze wyniki osiągają biegacze, których masa ciała jest dość niska w stosunku do wzrostu. Dzieje się tak z prostego powodu – ich mięśnie muszą wykonać mniejszą pracę by przenosić ciężar, więc mniej się męczą i zawodnicy są w stanie szybciej biegać.

Jak biegać interwały? – trening

Jeżeli naprawdę zależy wam na zwiększeniu swojej prędkości, to możecie włączyć do swojej rozpiski trening interwałowy. Polega on na przeplataniu intensywnego wysiłku chwilami przerwy. Oto przykłady interwałów biegowych:

Tempówki

Klasyczne interwały. Wykonaj kilka serii w stosunku 3:1, czyli np. 400 metrów sprintem i 100 metrów tempem 3 razy wolniejszym od maksymalnego.

Długi bieg szybkim tempem

To propozycja lżejszego, ale nie mniej intensywnego interwału. W tej wariacji biegniesz długi dystans szybszym niż zwykle tempem w stosunku 1:1, czyli przykładowo: Po 1-2 kilometrach żwawego biegu biegnij spokojnym tempem tyle czasu, ile zajęło ci pokonanie odcinka z większą prędkością.

Podobne artykuły

Jak oddychać podczas biegania?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie jak powinniśmy oddychać w trakcie biegania. Z całą pewnością pomoże nam to podczas treningów. Prawidłowy proces oddychania odgrywa bardzo istotną rolę i nie możemy o tym zapominać. Jeśli wprowadzimy pewne uniwersalne rozwiązania, to istnieje duża szansa na to, że bieg będzie komfortowy niezależnie od okoliczności. Wpis ten powstał we współpracy […]

Zacząłeś biegać? Pewnie popełniasz TE błędy

W bieganiu najlepsze jest to, że każdy może to robić. Nie trzeba mieć odpowiednich predyspozycji, ani talentu. Wystarczy ubrać wygodne buty i po prostu zacząć. W lecie na ulicach, w parkach i miejskich alejkach można dostrzec biegaczy na różnym poziomie. Tych początkujących, ale też tych wprawionych i zaawansowanych. To idealny czas na to, aby zwrócić […]