Jak pozbyć się zakwasów po treningu?

Zakwasy są prawdziwą zmorą szczególnie osób dopiero zaczynających przygodę z wysiłkiem fizycznym lub dla tych, którzy wracają do ćwiczeń po dłuższej przerwie. Jednych potrafią zniechęcić, innych motywują, a dla wszystkich z pewnością są mocno uciążliwe. Jak pozbyć się zakwasów po treningu? Odpowiadamy!

Czym właściwie są zakwasy?

Jeszcze do niedawna panowało powszechne przekonanie, że zakwasy powoduje gromadzący się w mięśniach podczas treningu kwas mlekowy. Jednak okazało się, że kwas jest wypłukiwany z mięśni około dwie godziny po treningu, więc ta teoria została obalona. W rzeczywistości zakwasy, a właściwie odroczony zespół bólu mięśniowego, to mikrourazy powstające w mięśniach podczas wysiłku oraz niegroźne stany zapalne, które pobudzają tkankę do regeneracji. Choć brzmi to poważnie, to zakwasy nie są niebezpieczne, a wręcz pożądane przez ludzi, którym zależy na wzmacnianiu ciała i budowaniu siły. Zakwasy są oznaką tego, że mięśnie są coraz mocniejsze i rosną.

Co jest dobre na zakwasy?

Rozciąganie po treningu

Trochę demonizowane, delikatne rozciąganie po treningu pozwala zrelaksować i rozluźnić mięśnie, a tym samym zmniejszyć ból.

Gorąca kąpiel

Profesjonalni sportowcy zachwalają gorące kąpiele jako idealny sposób na regenerację. Rzeczywiście, ciepła woda działa kojąco na bolące mięśnie. Co ważne – gorące kąpiele należy brać dzień po treningu, gdy już odczuwamy zakwasy, a nie w tym samym dniu! W przeciwnym razie regeneracja będzie jeszcze dłuższa.

Maści i tabletki przeciwbólowe

Może się zdarzyć, że ból po treningu będzie tak intensywny, że uniemożliwi nam normalne funkcjonowanie. Wtedy z pomocą przyjdą nam przeciwbólowe maści rozgrzewające oraz tabletki przeciwbólowe z ibuprofenem. Mają działanie przeciwzapalne, a zakwasy to w końcu stany zapalne w mięśniach. Zwróćmy tylko uwagę na to, żeby zażywane przez nas tabletki nie były steroidowe.

Zdrowy rozsądek

Najlepszym sposobem na zakwasy, a właściwie przeciwdziałanie im jest rozsądny trening dopasowany do naszej kondycji i możliwości. Jeśli wracamy na siłownię po dłuższej przerwie, to nie zarzucajmy od razu sztangi na plecy, bo źle to się skończy. Bardziej zaawansowane ćwiczenia należy wprowadzać stopniowo, a wszystko musi być poprzedzone rozgrzewką.

Czy można ćwiczyć z zakwasami?

Tak, pod warunkiem że trening będzie lekki i nie będzie angażował dotkniętych zakwasami mięśni. Dawniej panowało przekonanie, że najlepszą receptą na zakwasy są ćwiczenia, żeby „rozruszać”, „rozchodzić” bolące mięśnie. A to błąd, bo dziś już wiemy, że zakwasy to mikrouszkodzenia w tkance mięśniowej, która musi się zregenerować. Dalsze jej obciążanie na pewno nie pomoże w tym procesie. Jeśli poprzedniego dnia wykonaliśmy trening ramion i pleców, a dziś podniesienie butelki z wodą jest wyzwaniem, to wybierzmy się na spacer w tempie marszowym. Gdy zakwasy zaczną ustępować, to można wrócić do trenowania dotkniętych nimi partii ciała, ale delikatnie, tak by nie spowolnić regeneracji.

Podobne artykuły

Jak biegać szybciej? Sprawdź jak podnieść tempo biegu!

Szybciej, wyżej, mocniej! Każdy początkujący biegacz chce biegać jak najszybciej. Rzeczywiście, na początku przygody z bieganiem efekty są szybko widoczne, jednak z czasem możemy odnieść wrażenie, że stoimy w miejscu. Skorzystajcie z naszych porad na to jak zacząć szybciej biegać i bić osobiste rekordy. Co wpływa na tempo biegania? Pierwszym czynnikiem, który wpływa na nasze […]

Jak biegać z sensem?

Biegać każdy może, ale jak powinien to robić? Kwestia niby banalna, ale jednak warta wyjaśnienia. Przyjrzymy się temu bliżej w poniższym artykule. Jak prawidłowo biegać? – Technika biegu Kwestii jest kilka, na początek zacznijmy od tego, że dużo zależy od naszej ogólnej mobilności i tego, czy na przykład nie mamy znaczącej nadwagi. Oczywiście zbyt duży […]