Aplikacja do biegania – jak działa i jaką wybrać? Podstawowe informacje dla każdego biegacza

aplikacja do biegania

Lubisz biegać? A może dopiero planujesz rozpocząć swoją przygodę z tym sportem? Niezależnie od poziomu zaawansowania, z pewnością przyda Ci się dobra aplikacja do biegania. W artykule omawiamy, jak działa takie oprogramowanie, jakie podstawowe funkcje powinno mieć, a także podajemy konkretne nazwy aplikacji sportowych, które umożliwią Ci monitorowanie i polepszanie osiągów. Koniecznie zapoznaj się z tymi informacjami i wejdź na nowy poziom aktywności jeszcze dziś!

Jak działają aplikacje do biegania?

Aplikacje do biegania to nieodłączny element wyposażenia każdego zapalonego biegacza, ale nie tylko. Coraz chętniej sięgają po taką pomoc również osoby początkujące. Oprogramowania działają na podstawie GPS, dzięki czemu cały czas monitorują położenie użytkownika. Kontrolowanie lokalizacji pozwala na zapisywanie przebytego dystansu wraz z uwzględnieniem ukształtowania terenu czy czasu trwania biegu.

Apka do biegania gromadzi wszystkie dane dotyczące treningów. Można je porównywać ze sobą, przeglądać na wykresach czy tabelach i śledzić dzięki temu swoje postępy, szczególnie przy długotrwałym użytkowaniu. Aplikacje mogą wskazywać także liczbę spalonych kalorii, tętno czy tempo biegu. Oprogramowania można instalować zarówno na smartfonach, jak i smartwatchach. Dzięki temu nie zawsze musisz biegać z telefonem, a do monitorowania osiągów wystarczy jedynie zegarek.

Zobacz także: Na czym polega test Coopera? Poradnik dla sportowców

Podstawowe funkcje, które powinna mieć dobra aplikacja do biegania

Najlepsza aplikacja do biegania powinna mieć wiele funkcji, które pozwolą na kompleksowe monitorowanie przebiegu treningów. Zazwyczaj apki sportowe umożliwiają obserwację postępów i parametrów nie tylko dotyczących biegu, ale także wielu innych dyscyplin. Jeśli prowadzisz aktywny tryb życia, warto sprawdzić, jakie sporty są uwzględnione w danej aplikacji.

Podstawową funkcją, bez której nie można mówić o aplikacji do biegania, jest oczywiście monitorowanie przebytej trasy. Dzięki GPS powinno być możliwe obejrzenie jej na mapie. Ponadto aplikacja musi mierzyć czas treningu. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak szybko przebyłeś dany dystans i czy twoje wyniki zmieniają się na przestrzeni czasu.

Bardzo przydatny okazuje się także wskaźnik spalonych kalorii, szczególnie u osób, którym zależy na utracie tkanki tłuszczowej. Dobre aplikacje pozwalają na porównywanie swoich wyników z innymi, np. z przyjaciółmi, co działa na użytkowników motywująco i zachęca do kolejnych postępów.

Warto wziąć pod uwagę także aspekty techniczne apki – łatwość obsługi, płynne i szybkie działanie, intuicyjność i schludny wygląd. Nie powinna zarzucać Cię reklamami, a jedynie umożliwiać sprawny dostęp do wszelkich potrzebnych funkcjonalności. Menu musi mieć dobrze widoczne zakładki z krojami pisma o odpowiedniej wielkości, aby łatwo obsługiwać je nawet podczas treningu. Zaawansowane aplikacje umożliwiają korzystanie z planów treningowych, a także oferują wsparcie głosowe trenera.

Zobacz także: Jak oddychać podczas biegania?

Najlepsze aplikacje do biegania na Android i iOS

W sklepach z apkami dostępne są zarówno darmowe aplikacje do biegania, jak i wersje płatne. Bardzo ważne jest to, by pobierać je jedynie ze sprawdzonych źródeł, czyli z AppStore, Google Play czy Huawei AppGallery (w zależności od systemu smartfona).

Jeszcze kilka lat temu ogromną popularnością cieszyła się aplikacja Endomondo, która jednak zniknęła z rynku. Pozwalała ona na monitorowanie postępów podczas wielu rodzajów aktywności fizycznej. Jakie apki teraz królują na rynku? Przedstawiamy najlepsze aplikacje do biegania na Android i iOS.

  • Strava – aplikacja pozwala na zapisywanie swoich tras, śledzenie parametrów podczas biegania, ale też innych sportów. Można brać udział w wyzwaniach i chwalić się swoimi wynikami z innymi użytkownikami. Aplikacja działa za darmo, ale można też wykupić wersję premium, która oferuje jeszcze więcej możliwości;
  • adidas Running by Runtastic – ta aplikacja także ma dwie wersje – zarówno darmową, jak i premium. Umożliwia kontrolowanie m.in. długości trasy, prędkości czy liczby spalonych kalorii. Swoje wyniki można porównywać z poprzednimi na przestrzeni czasu. Motywacyjne w tej aplikacji są wyzwania i możliwość ustawiania celów do osiągnięcia;
  • RunKeeper – podobnie jak powyższe aplikacje, RunKeeper pozwala sprawdzać czas treningu, przebyty dystans czy tempo. Ciekawą opcją są komunikaty głosowe, dzięki którym możesz polepszyć jakość swojego treningu. Za pośrednictwem tej bezpłatnej apki można udostępniać swoje wyniki m.in. na Facebooku;
  • Sports Tracker – aplikacja przeznaczona nie tylko do biegania, ale też wielu innych dyscyplin. Za jej pośrednictwem można udostępniać swoje wyniki znajomym, a także planować trasy do przebiegnięcia. Z precyzyjnych pomiarów Sports Tracker można korzystać za darmo;
  • Nike Run Club – aplikacja znanej, sportowej marki pozwala na monitorowanie parametrów treningu, przeglądanie statystyk, rywalizację ze znajomymi, branie udziału w zadaniach czy połączenie z aplikacjami do słuchania muzyki. Darmowa aplikacja przeznaczona jest dla osób na każdym poziomie zaawansowania.

To tylko kilka z najpopularniejszych i najlepszych aplikacji do biegania na rynku. Wybór jest znacznie szerszy, co możesz sprawdzić w sklepie na swoim smartfonie. Jeśli szukasz dobrego oprogramowania do kontrolowania aktywności, śmiało możesz zainstalować którąś z powyższych apek.

Zobacz także: Trening biegacza – co warto wiedzieć?

Bieganie dla początkujących – jaka aplikacja sprawdzi się najlepiej?

Powyższe aplikacje sprawdzą się dla użytkowników na różnym poziomie. Dla najbardziej zaawansowanych sportowców stworzono wersje premium, które pozwalają kontrolować bardzo precyzyjne dane i przygotowywać się do zawodów czy maratonów. Na rynku aplikacji znajdują się także takie, które powstały z myślą o amatorach biegania. Jedną z nich jest Zacznij biegać. Bieganie dla początkujących. Co oferuje ta aplikacja? Jak czytamy w opisie w sklepie Google Play, ma ona cztery plany treningowe.

  • Poziom 1. Cel: 20 minut biegu;
  • Poziom 2. Cel: 30 minut biegu;
  • Poziom 3. Cel: 40 minut biegu;
  • Poziom 4. Cel: 60 minut biegu.

Dzięki nim można stopniować swoje umiejętności i jednocześnie śledzić parametry każdego treningu. Poszczególne poziomy trwają po cztery tygodnie, dlatego jest to doskonała opcja dla osób, które nie miały wcześniej nic wspólnego z bieganiem. Dzięki tej apce nauczą się, jak powinien wyglądać trening i że nie trzeba od razu pokonywać bardzo wymagających dystansów.

Po przeczytaniu komentarzy w sklepach z aplikacjami można śmiało stwierdzić, że Zacznij biegać. Bieganie dla początkujących zmieniła nawyki wielu użytkowników i pomogła im w rozpoczęciu aktywnego trybu życia. Aby skorzystać z pełnego planu treningowego, konieczne jest wykupienie wersji premium po dwóch tygodniach od rozpoczęcia użytkowania.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z bieganiem, a nie wiesz, jak się do tego zabrać – aplikacja Zacznij biegać. Bieganie dla początkujących to opcja idealna dla Ciebie. Jeśli Twój poziom jest bardziej zaawansowany, możesz skorzystać z wymienionych wcześniej apek, które pozwolą Ci na śledzenie swoich tras czy postępów i sprawią, że będziesz coraz lepszym biegaczem.

Podobne artykuły

Jak biegać z sensem?

Biegać każdy może, ale jak powinien to robić? Kwestia niby banalna, ale jednak warta wyjaśnienia. Przyjrzymy się temu bliżej w poniższym artykule. Jak prawidłowo biegać? – Technika biegu Kwestii jest kilka, na początek zacznijmy od tego, że dużo zależy od naszej ogólnej mobilności i tego, czy na przykład nie mamy znaczącej nadwagi. Oczywiście zbyt duży […]

Jak nie marnować jedzenia? [WSKAZÓWKI]

Sprzątając ostatnio lodówkę i szafki kuchenne byłam załamana ilością jedzenia, które musiałam wyrzucić. Chleb, którego nie zdążyliśmy zjeść, niedokończony i zepsuty słoik pesto czy jogurty, których data ważności skończyła się szybciej niż byliśmy w stanie je zużyć. Uświadomiłam sobie, że marnowanie żywności jest istotnym problemem w naszym domu i stwierdziłam, że muszę to zmienić! Marnowanie […]