Przez siłownię do biegania

W dbaniu o zdrowie poprzez aktywność fizyczną ważne jest to, żeby patrzeć na swoje ciało holistycznie. Kiedy byłam młodsza wydawało mi się, że moja aktywność fizyczna powinna być nakierowana przede wszystkim na ćwiczenia cardio, dzięki którymi będę spalała kalorie, a przez to wyglądała szczupło, smukle i po prostu atrakcyjnie. Z czasem jednak okazało się, że aby móc przy tym dbać o siebie potrzebne są dodatkowe ćwiczenia, które będą wspomagały moje ciało w tym, aby mogło polepszać moje wyniki na trasach biegowych.

Czy trening na siłowni jest dobry dla biegaczy?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna: bezwzględnie tak. Podczas biegu pracujemy mięśniami całego ciała. Wbrew temu, co się nam wydaje jest to wysiłek i trening nie tylko dla mięśni nóg czy pośladków, ale także dla mięśni brzucha, ramion czy pleców, które także pracują podczas prawidłowej pozycji i oddechu przy bieganiu? Dlaczego powinnam więc trenować na siłowni, skoro trening biegowy rozwija mięśnie całego ciała? Właśnie dlatego, że trening biegowy rozwija mięśnie całego ciała. Dzięki treningom siłowym po pierwsze będziemy zapobiegać kontuzjom, bo mięśnie będą dodatkowo wzmacniane i stymulowane poprzez dostarczenie im innych bodźców rozwojowych. Po drugie damy swojemu ciału dodatkowy bodziec. Dzięki temu aktywność fizyczna będzie sprawiała nam więcej radości i nie będziemy martwić się wypaleniem. Po trzecie poprawimy swoje wyniki. Wbrew temu, co nam się wydaje wcale nie jest tak, że samo bieganie jest jedyną determinantą naszych wyników. Sprawdziłam to na sobie – wyćwiczone w treningu siłowym ciało nie traci na smukłości i zwinności. Zyskuje prawidłowe wzorce ruchowe, które następnie umożliwiają poprawę wyników bez kontuzji.

Bieganie a siłownia – wady i zalety.

Zaletą biegania na pewno dla każdej kobiety, w tym także dla mnie, jest aktywnością, wspierającą utrzymanie sylwetki, bo pozwala spalać więcej kalorii. Nie jest to dla nikogo tajemnicą. Dodatkowo biegając na świeżym powietrzu poprawiamy pracę naszego układu krążeniowo-oddechowego, wspomagamy wydolność, budujemy lepszą kondycję. Dla mnie bieganie jest także formą relaksu, bo pozwala oczyścić głowę z negatywnych myśli, skupiając się na tym, co tutaj i teraz. Bieganie ma także swoje wady. Świetnie biega się, kiedy jest słonecznie, a temperatura nie przekracza 25 stopni. Kiedy na zewnątrz pada albo z nieba leje się żar warto mieć trening alternatywny w postaci na przykład siłowni. Na niej możemy zadbać o nasze mięśnie i aktywność bez względu na pogodę. Oczywiście siłownia w przeciwieństwie do amatorskiego biegania wymaga pewnych nakładów – karnetu, odpowiedniego stroju itp, jednak, jeśli chcemy zadbać o swoje ciało, gdy warunki atmosferyczne uniemożliwiają bieganie lub zwyczajnie chcemy włączyć takie treningi do naszego planu, to z pewnością warto w siłownię zainwestować.

Trening siłowy dla biegacza – przykładowy zestaw ćwiczeń.

Idąc na siłownię, jako biegacz pamiętaj, że Twoje całe ciało powinno być usprawniane. Nie skupiaj się tylko na nogach czy na barkach. Trenuj całe ciało, a odwdzięczy Ci się tym, że będzie sprawnym narzędziem do osiągania swoich celów. Poniżej zamieszczam przykładowy zestaw ćwiczeń na siłowni na całe ciało, wykonaj je w 3 seriach po 8 powtórzeń każde, a przerwy dostosuj do swoich potrzeb.

Pamiętaj o rozgrzewce przed ćwiczeniami i rozciąganiu po treningu!

  1. Unoszenie hantli przy wyprostowanych rękach.
  2. Unoszenie hantli do zgięcia w łokci.
  3. Plank (tutaj utrzymaj pozycję 1 minutę).
  4. Unoszenie bioder z pozycji leżącej, przy nogach zgiętych w kolanach.
  5. Przysiad (jeśli czujesz się na siłach możesz skorzystać z obciążenia w postaci hantli bądź sztangi).
  6. Wykroki do tyłu (również możesz skorzystać z obciążenia).