Jak oddychać podczas biegania?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie jak powinniśmy oddychać w trakcie biegania. Z całą pewnością pomoże nam to podczas treningów. Prawidłowy proces oddychania odgrywa bardzo istotną rolę i nie możemy o tym zapominać. Jeśli wprowadzimy pewne uniwersalne rozwiązania, to istnieje duża szansa na to, że bieg będzie komfortowy niezależnie od okoliczności. Wpis ten powstał we współpracy z serwisem Zdrowie w Formie gdzie znajdziecie wiele ciekawych informacji na temat zdrowia czy aktywności fizycznej – sprawdź teraz.

Oddychanie przez nos czy usta?

Wyróżniamy dwie grupy biegaczy. Osoby należące do pierwszej z nich zdecydowanie preferują oddychanie za pomocą nosa. Inni wolą to czynić ustami. Można spotkać się z wieloma różnymi opiniami na ten temat. Tak naprawdę nie ma jednej skutecznej metody. Wydaje się jednak, że większość biegaczy wybiera oddychanie przez usta. To nieco bardziej naturalny sposób i łatwiej jest wtedy skupić się na utrzymaniu właściwego rytmu biegu. Warto poświęcić przynajmniej kilka treningów kwestii oddychania. Dzięki temu uda nam się poprawić wydolność i kondycję, a radość z treningów będzie jeszcze większa niż do tej pory. Bardzo dobrą opcją są w tym przypadku biegi w spokojnym tempie. Możemy się wówczas skoncentrować w 100% na aspekcie oddychania. Rzecz w tym, by nasz układ oddechowy zgodnie współpracował z resztą ciała.

Oddech a kwestia tempa biegu

Spokojny wdech i po chwili wydech powietrza – bieganie ma nam sprawiać przede wszystkim satysfakcję, a jeśli nauczymy się właściwie oddychać, to stanie się to czystą formalnością. Część osób stara się doprowadzić do sytuacji, gdy rytm oddychania i stawianych podczas treningu kroków, przebiega mniej więcej w tym samym momencie. W prosty sposób pozwala nam to kontrolować nasz oddech. Bardzo dużo zależy od tempa biegu. Jeśli danego dnia zaplanowaliśmy spokojny trening, to nie powinniśmy mieć większego kłopotu z odpowiednim oddechem. Nieco inaczej wygląda kwestia tzw. treningów tempowych lub interwałowych. W tym przypadku mamy do czynienia z większym obciążeniem organizmu i trzeba się wspiąć na wyższy poziom. Dotyczy to wszystkich elementów, w tym także oddychania. Przykładowo w trakcie pokonywania szybszych odcinków automatycznie wzrasta nam tętno, a czas upływający między wdechem a wydechem znacząco się skraca. Nie ma wątpliwości, że oddech będzie krótszy i płytszy. Naturalnie nie ma się tu czym specjalnie martwić, po prostu taka jest specyfika treningów, gdzie pracujemy nad szybkością.

Znalezienie właściwego rytmu oddychania

Kluczową sprawą jest znalezienie właściwego rytmu oddechu. Raz na jakiś czas starajmy się wykonać głębszy wdech i po chwili wypuśćmy powietrze. Oczywiście przy interwałach nie zawsze da się to często przeprowadzić, ale z pewnością warto próbować. W każdym razie zwracajmy uwagę na nasze samopoczucie podczas biegania. Jeśli zauważymy, że pojawiła się kolka, to powinniśmy trochę zwolnić i uspokoić oddech. Organizm odpocznie i po pewnym czasie ponownie będzie gotowy do podjęcia nowych wyzwań. W gronie biegaczy można naleźć również i takich, którzy oddychają zarówno przez usta i nos. Na początku na pewno nie będzie to łatwe do przyswojenia, lecz po jakimś czasie nie powinno być z tym problemów. Kluczem do sukcesu jest sprawdzenie wszystkich dostępnych możliwości i na tej podstawie podejmijmy decyzję w jaki sposób oddycha nam się najbardziej komfortowo.

Podobne artykuły

Jak pozbyć się zakwasów po treningu?

Zakwasy są prawdziwą zmorą szczególnie osób dopiero zaczynających przygodę z wysiłkiem fizycznym lub dla tych, którzy wracają do ćwiczeń po dłuższej przerwie. Jednych potrafią zniechęcić, innych motywują, a dla wszystkich z pewnością są mocno uciążliwe. Jak pozbyć się zakwasów po treningu? Odpowiadamy! Czym właściwie są zakwasy? Jeszcze do niedawna panowało powszechne przekonanie, że zakwasy powoduje […]

Ból mięśni po treningu – jak z nim walczyć?

Ból mięśni po treningu, inaczej zakwasy, to największa zmora każdej osoby trenującej na siłowni. Choć zakwasy można traktować jako pozytywną oznakę tego, że robimy postępy w treningu, to jednak są bardzo uciążliwe. Bolą i wymuszają przerwy w treningach, czasami długie nawet na dwa tygodnie. Skąd bierze się ból mięśni po treningu i jak sobie z […]