Brain food, czyli dieta najlepsza dla mózgu

Każdy z nas pragnie, by jego mózg funkcjonował na najwyższych obrotach przez lata. Niestety jednak obecnie bardzo zauważalne są problemy starszych osób związane z zanikami pamięci. Mnóstwo ludzi cierpi na demencję. Czy mamy zatem jakiś realny wpływ na to, by poprawić kondycję naszego mózgu i sprawić, że będzie on służył nam przez długi czas?

Co kryje się pod pojęciem “dieta dla mózgu”?

Naukowcy od lat zastanawiają się nad tym jak działa mózg i jak można sprawić, by był dla nas łaskawy przez długie lata. W związku z tym opracowana została dieta “MIND”, czyli z angielskiego dieta “umysł”. Głównym założeniem diety jest to, iż ma ona opóźnić występowanie chorób neurodegeneracyjnych. Poza tym dieta ta ma również pozytywnie wpłynąć na pamięć. Jak pokazują badania, stosowanie tej diety może sprawić, iż nasz mózg będzie funkcjonował jak mózg osoby młodszej o 7,5 roku.

Brainpower – jak działa dieta dla mózgu?

Badania wykazały, iż niektóre produkty spożywcze bardzo korzystnie wpływają na pracę i działanie naszego mózgu. Tak jest między innymi w przypadku zielonych warzyw liściastych, które są bogate w polifenole. Dieta “MIND” w swoich założeniach opiera się przede wszystkim na diecie DASH oraz na diecie śródziemnomorskiej. Diety te natomiast wykorzystuje się w celu zapobiegania wielu chorobom, przykładowo otyłości i miażdżycy.

Brain food – żywność

Co zatem na diecie “MIND” powinniśmy jeść? Bardzo ważne jest spożywanie przede wszystkim zielonych warzyw liściastych. Wśród nich można wymienić między innymi jarmuż czy też szpinak. Takie warzywa są bogate w azotany, ale zawierają również i cenne witaminy. Poza tym w swoim składzie mają również substancje wykazujące potencjał antyoksydacyjny, co wpływa na znacznie spowolnienie procesu starzenia się komórek nerwowych. Oczywiście dieta powinna być również bogata w warzywa. Przykładowo w paprykę bądź też marchew. Spożywając warzywa, dostarczamy bowiem do naszego organizmu liczne witaminy, co pozwala nam zachować zdolności poznawcze na odpowiednim poziomie. Najlepiej byśmy spożywali pewną ilość warzyw w każdym z naszych posiłków. Jedząc warzywa, nie powinniśmy również zapominać o drogocennych owocach. Najlepiej jest włączyć do swojej diety te, które są bogate w substancje o potencjalne antyoksydacyjnym. Warto zatem zwrócić tutaj uwagę na maliny, jagody bądź też truskawki. Bardzo dobry wpływ na ogólną pracę mózgu, mają także zdrowsze tłuszcze nienasycone. Gdzie możemy je znaleźć? Między innymi w orzechach. Włączając je do swojej diety warto jednak pamiętać o tym, iż nie powinny być to orzechy solone bądź też w posypce. Poza tym wartościowe są również ryby zawierające zdrowe tłuszcze oraz oliwa, która jest jednym z filarów diety śródziemnomorskiej. Dla mózgu odpowiednie są również produkty zbożowe pełnoziarniste, spożywanie chudego mięsa, i roślin strączkowych. Warto włączyć do swojej diety przykładowo soczewicę czy też ciecierzycę. Poza tym interesującym faktem jest również to, iż w diecie “MIND” zaleca się spożywanie rozsądnych ilości wina.

Podobne artykuły

Nie daj się oszukać: bieganie nie jest przyjemne!

Zdrowy organizm, piękna sylwetka i nienaganna wytrzymałość to coś do czego codziennie dąży tysiące Polaków. Ludzie chcący zmienić swoje życie bardzo często rozpoczynają swoją walkę o zdrowe ciało właśnie z bieganiem. Mimo tysięcy artykuł o zbawiennym wpływie systematycznego joggingu muszę jasno powiedzieć, że bieganie jest… piekielnie trudnym sportem! Co daje bieganie? Każdy z nas wie, […]

bieganie pomaga rzucic palenie

Bieganie pomaga rzucić palenie

Z problemem palenia zmaga się wielu z nas. Jedni to lubią, drudzy są już na etapie uzależnienia, a kolejna grupa robi to, by pokazać światu, iż nie są “gorsi”. Jak wiadomo paczka papierosów kosztuje nie mało. Odkładając pieniądze zaoszczędzone przy rzuceniu palenia moglibyśmy sprawić sobie niejeden kosztowny prezent. Więc czemu nie można by tego zamienić […]