Biegi przełajowe – jak się przygotować do biegów w terenie?

biegi przełajowe

Biegi przełajowe to idealna forma sportu dla osób, które cenią sobie bogactwo przyrody oraz wyzwania, jakie ona stawia na trasie. Możliwość wyboru trasy, jej różnorodność i co najważniejsze poziomu trudności – czyni bieg przełajowy coraz bardziej popularną formą sportu. Prawdziwa gratka dla osób kochających wyzwania i możliwość sprawdzenia się ekstremalnych warunkach. Chcesz się dowiedzieć co to są biegi przełajowe lub myślisz o tym, aby sprawdzić się na trasie takiego biegu? Przeczytaj, jakie są zasady i jak najlepiej się przygotować do biegów w terenie!

Na czym polegają biegi przełajowe?

Bieg przełajowy jest biegiem w terenie naturalnie zaaranżowanym przez przyrodę. Pierwszy został przeprowadzony jeszcze w XIX wieku w Wielkiej Brytanii, gdzie do dziś można spotkać najlepszych trenerów tej dyscypliny. Zazwyczaj odbywają się na terenach, gdzie występują utrudnione warunki. Zaliczane do nich są takie czynniki jak różnego rodzaju nawierzchnia – piaszczysta lub błotnista, naturalne przeszkody jak konary lub kamienie czy panujące w dzień biegu warunki atmosferyczne. Im bardziej zróżnicowany teren i trudniejsze warunki, tym lepiej.

O ile w innego rodzaju sportach biegowych jak sprint czy maraton wynik ma znaczenie tak tutaj, samo pokonanie trasy jest powodem do dumy. W porównaniu do biegu na ulicy, w otoczeniu przyrody o wiele łatwiej o niechciane wypadki, jak otarcia czy upadki. Często wymagający teren, ograniczona widoczność i inne utrudnienia są szansą do zmierzenia się z własnymi ograniczeniami, jak i siłą przyrody. Przez te czynniki szybkość czy wyniki nie mają aż takiego znaczenia jak umiejętność orientacji, spryt i wprawa w przetrwaniu w trudnych warunkach.

Zobacz także: Bieganie – efekty regularnej aktywności fizycznej. Czy w ten sposób można schudnąć?

Na jakich dystansach rozgrywane są biegi przełajowe?

Dystanse w crossie podzielone są na dwie kategorie ze względu na płeć zawodników. Panie biegają na dystanse do maksymalnie 8 kilometrów. Startowym dystansem w damskim biegu przełajowym są 4 kilometry. Panowie natomiast biegają na trasach od 8 do 12 kilometrów. Na mistrzostwach lub innych zawodach na bieg w terenie obowiązuje podzielenie dystansu ze względu na wiek. Przykładowo młodzież biega na 2-4 kilometry (panie) lub 3-4 kilometry (panowie), a starsi sportowcy na 4-8 lub 8-12 kilometrów.

Biegi przełajowe – jak się przygotować?

Jak najlepiej się przygotować do takiego biegu? Jaki trening jest najlepszy? Przed rozpoczęciem przygotowań warto mieć na uwadze fakt, że bieg przełajowy nie wymaga jedynie treningu naszych nóg. Jest to jedna z najbardziej wymagających form biegu ze względu na to, że w czasie pokonywania trasy zaangażowane jest całe ciało.

Na początek warto zacząć od przyzwyczajania organizmu do długotrwałego wysiłku. Biegi potrafią trwać nawet kilka godzin dlatego wcześniej konieczne jest wypracowanie sobie komfortowego rytmu, jak i przygotować się psychicznie na wysiłek w trudnych warunkach. Dlatego najbardziej zalecany jest trening na łonie natury. Ułatwia on też przeprowadzenie innych form ćwiczeń jak podbiegi na wzniesienia, trenowanie siły biegowej czy trening relaksacyjny.

Kolejnym elementem jest dopasowanie obecnego stylu życia i żywienia do zbliżającego się biegu. Jedzenie w odpowiednich godzinach, dobrze dobrana dieta i poziom nawodnienia to podstawy przy regulacji gospodarki energetycznej organizmu. Bez odpowiednio wypracowanej diety organizm może zbyt szybko się przemęczyć, co oznacza szybką porażkę na trasie.

Zobacz także: Co jeść po bieganiu, aby nie przytyć i zachować zdrowie?

Sztafetowe biegi przełajowe – co to jest?

To, co charakteryzuje sztafetowe biegi przełajowe to przede wszystkim obecność drużyny, a nie pojedynczego zawodnika. W tego typu biegach ilość zawodników zawsze wynosi trzy. Podobnie jak w sztafecie klasycznej na określonych punktach trasy stoją członkowie drużyny, którzy mają do pokonania taki sam dystans, ale ze względu na to, że jest to bieg przełajowy nie o tej samej trudności, którą trudno przewidzieć przez różne ukształtowanie terenu. O wyniku decyduje czas, jaki wszyscy zawodnicy poświęcili na pokonanie swojego odcinka trasy, nie czas dotarcia przez ostatniego zawodnika na metę.

Podobne artykuły

co jeść po bieganiu

Co jeść po bieganiu, aby nie przytyć i zachować zdrowie?

W zdrowym stylu życia oprócz ruchu dużą rolę odgrywa także prawidłowe odżywianie. To od niego zależy między innymi regeneracja organizmu po wysiłku. Odpowiednie posiłki przydatne są również, jeżeli chcesz utrzymać prawidłową wagę. Jakie posiłki zjeść po bieganiu? Niezależenie od tego, czy biegasz rano, a może wieczorem. Poniżej znajdziesz posiłki idealne dla każdego! Co zjeść po […]

biegi górskie

Biegi górskie – sport dla najwytrwalszych. Poradnik

Biegi górskie w Polsce z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Dla niektórych biegaczy staje się to także świetną alternatywą na ucieczkę z asfaltowych dróg. Ogromnym plusem biegów górskich jest przebywanie wśród natury, gdzie można się wyciszyć. Na czym polegają dokładnie biegi górskie i jak się do nich przygotować? Jakie istnieją rodzaje biegów górskich? […]