Co jeść po bieganiu, aby nie przytyć i zachować zdrowie?

co jeść po bieganiu

W zdrowym stylu życia oprócz ruchu dużą rolę odgrywa także prawidłowe odżywianie. To od niego zależy między innymi regeneracja organizmu po wysiłku. Odpowiednie posiłki przydatne są również, jeżeli chcesz utrzymać prawidłową wagę. Jakie posiłki zjeść po bieganiu? Niezależenie od tego, czy biegasz rano, a może wieczorem. Poniżej znajdziesz posiłki idealne dla każdego!

Co zjeść po bieganiu?

Posiłek po bieganiu jest tak naprawdę jednym z najważniejszych posiłków dla biegacza. Jaki jest tego powód? Jeżeli chcesz osiągać lepsze wyniki, odpowiednie odżywianie powinno być dla Ciebie priorytetem. To w trakcie regeneracji wzrasta Twoja siła, którą potem możesz wykorzystać do pokonywania dłuższych dystansów. Warto jednak pamiętać, aby posiłek zjeść maksymalnie do 30 minut po treningu, co pozwoli na lepsze przyswojenie odpowiednich składników odżywczych.

Po treningu przede wszystkim ważne jest uzupełnienie węglowodanów. Jeżeli jesteś początkującym biegaczem, nie musisz wybierać posiłków o wysokim indeksie glikemicznym. Wystarczą Ci takie o poziomie niskim, bądź średnim. Najlepiej, aby na 1 kg wagi zjeść ich około 1 grama.

Zobacz także: Biegi górskie – sport dla najwytrwalszych. Poradnik

Co zjeść po porannym bieganiu?

Jeżeli jesteś fanem porannego biegania, to zapewne bardzo często zdarza Ci się biegać bez zjedzenia żadnego posiłku wcześniej. Nie jest to złe, jednak należy pamiętać o tym, aby śniadanie zjeść po skończonej aktywności. Zjedzenie właściwego posiłku przyda się do prawidłowej regeneracji organizmu, a także pozwoli nabrać energii na cały dzień. Oprócz tego należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Co jeść po bieganiu na śniadanie? Świetnie sprawdzą się owocowe koktajle z dodatkiem bananów czy płatków owsianych. Ciekawą propozycją są także wszelkie sałatki owocowe, a także omlety warzywne. Jeżeli natomiast wolisz zjeść tradycyjne kanapki, to postaw na te z hummusem lub z dodatkiem łososia.

Co zjeść po wieczornym bieganiu?

Wieczorne bieganie też ma wielu miłośników. W jego przypadku zjedzenie posiłku po aktywności jest tak samo ważne, jak w przypadku porannego biegu. Jeżeli Twoim celem jest redukcja, to nie musisz bać się zjedzenia kolacji nawet przed samym pójściem spać, ważne jednak, aby był on lekki. Po bieganiu wieczorem warto zadbać o uzupełnienie węglowodanów oraz białka. Jest to ważne, aby organizm mógł się odpowiednio zregenerować. Jeżeli chcesz zrzucić kilka kilogramów, ważne jest też to, aby po prostu tego posiłku nie pomijać. Jego brak może przełożyć się na odkładanie tkanki tłuszczowej zamiast jej redukowania.

Co na posiłek po bieganiu wieczorem? Podobnie jak w przypadku śniadania, świetnie sprawdzą się owocowe koktajle, najlepiej z dodatkiem białka w postaci np. skyru, czyli jogurtu islandzkiego. Dobrym pomysłem będą także lekkie sałatki oraz kanapki z dodatkiem warzyw bądź chudych wędlin. Niewielką przekąską po wieczornym bieganiu może być również baton proteinowy, który zawiera białko oraz węglowodany.

Zobacz także: Brain food, czyli dieta najlepsza dla mózgu

Białko po bieganiu

Podobnie jak w przypadku uprawiania innych sportów, równie ważne jest białko po bieganiu. To właśnie wtedy najlepiej jest je spożywać, gdyż pomaga ono w regeneracji organizmu po aktywności. Dodatkowo wzmacnia ono mięśnie, dzięki czemu możesz biegać coraz to dłuższe dystanse.

Dla biegaczy najlepiej sprawdzą się naturalne źródła białka. Należą do nich między innymi mięsa, wśród których znajduje się kurczak czy indyk, ale także ryby takie jak tuńczyk. Na liście tej nie może zabraknąć także jogurtów greckich czy skyrów. Warto wzbogacać swoje posiłki również w nasiona chia czy chude twarogi.

Jeżeli natomiast wolisz spożywać białko po bieganiu w innej postaci, to rozważ zakup odżywki białkowej. Możesz pić ją jako samodzielnego shake’a bądź dodać jej na przykład jako składnik omletów. Małą przekąską po bieganiu, która zawiera białko, może być też proteinowy baton.

Jedzenie po bieganiu jest czynnością, której z pewnością nie powinno się pomijać. Odpowiedni dobór posiłków po treningu pozwoli Ci osiągać lepsze wyniki. Wpłynie ono także pozytywnie na regenerację, dzięki czemu nie będziesz czuć się przetrenowany, a bieganie będzie sprawiać Ci jeszcze większa przyjemność!

Podobne artykuły

Nie daj się oszukać: bieganie nie jest przyjemne!

Zdrowy organizm, piękna sylwetka i nienaganna wytrzymałość to coś do czego codziennie dąży tysiące Polaków. Ludzie chcący zmienić swoje życie bardzo często rozpoczynają swoją walkę o zdrowe ciało właśnie z bieganiem. Mimo tysięcy artykuł o zbawiennym wpływie systematycznego joggingu muszę jasno powiedzieć, że bieganie jest… piekielnie trudnym sportem! Co daje bieganie? Każdy z nas wie, […]

Dlaczego warto robić postanowienia noworoczne i jak ich dotrzymywać?

„Nowy rok, nowa ja” – to zdanie, które powtarzam sobie co roku i założę się, że wiele osób ma dokładnie tak samo. Większość stawia sobie postanowienia na nowy rok i pragnie wprowadzić szereg zmian do swojego życia, aby w sylwestra jeszcze przed północą móc powiedzieć, że to był udany rok i udało się wszystko, co […]