Bieganie w deszczu – praktyczne wskazówki

bieganie w deszczu

Padający za oknem deszcz sprawia, że chcesz zrezygnować ze swojego codziennego treningu? Szukanie wymówek na odpuszczenie biegania w trakcie opadów zdarza się nawet osobom zaawansowanym. Odpowiednie przygotowanie do aktywności w deszczu, połączone z dobrą motywacją sprawi, że bieganie w deszczu już nie będzie Ci straszne!

Bieganie w deszczu – na co zwrócić uwagę? Jak się do niego przygotować?

Zanim zaczniesz biegać w deszczu, zacznij od odpowiedniego przygotowania. Warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni ubiór, który pozwoli Ci się nie przeziębić. Oprócz tego, jeżeli biegasz ze swoim smartfonem, odpowiedniego zabezpiecz, aby nie uległ on zalaniu.

Jeżeli na dworze pada, a lubisz robić rozgrzewkę na zewnątrz, to tym razem z niej zrezygnuj. Wybierz raczej rozgrzanie się w domu, a następnie dopiero wyjdź na dwór. Pozwoli Ci to uniknąć przemoknięcia już na samym początku. Podobnie z rozciąganiem. Lepiej będzie, gdy wykonasz je po powrocie do domu, po wzięciu prysznica i przebraniu się w suche ubranie.

Przed rozpoczęciem biegania warto także zabezpieczyć się przed ewentualnymi otarciami, na które jesteś jeszcze bardziej narażony w wilgotnym ubraniu. Świetnie sprawdzi się w tym celu zwykła wazelina bądź środek przeciw otarciom.

Zobacz także: Na czym polega test Coopera? Poradnik dla sportowców

Jak biegać w deszczu?

Bieganie w deszczu od normalnego biegania nie różni się praktycznie niczym. Sposób, w jaki biegasz, z pewnością dostosujesz do aktualnych warunków atmosferycznych. Warto jednak zachować przy tym ostrożność, która pozwoli Ci uniknąć kontuzji.

Zwracaj uwagę na teren, po którym biegasz. W trakcie biegu podczas deszczu o wiele łatwiej możesz stracić równowagę, ze względu na śliskie podłoże. Oprócz tego uważaj na kałuże. Staraj się je omijać. Dzięki temu unikniesz nie tylko przemoczonych butów, ale także ewentualnego wywrócenia się, kiedy okaże się ona zbyt głęboka.

Czy bieganie w deszczu jest bezpieczne?

Jeżeli niewłaściwie przygotujesz się na bieg w trakcie opadów, to może się okazać on niebezpiecznym. Zwiększy się także wtedy Twoje ryzyko kontuzji. Jednak po odpowiednim przygotowaniu bieganie w deszczu z pewnością jest bezpieczne. Jeżeli dostosujesz do pogody ubiór, a także zadbasz o ostrożność, z pewnością nie nabawisz się żadnych urazów, które mogą cię spotkać. Jeżeli chcesz dodatkowo zachować bezpieczeństwo w trakcie biegu, zdecyduj się odblaskowe elementy. Będziesz dzięki nim bardziej widoczny w trakcie pochmurnej pogody czy mgły.

Czy bieganie w deszczu zawsze jest bezpieczne? Odpowiednie przygotowanie powinno wystarczyć, kiedy opady są niewielkie. Powodem, dla którego tego warto zrezygnować z biegu, może być na przykład towarzysząca im burza, bądź silny wiatr.

Jak ubrać się na trening w deszczu?

Jedną z podstawowych rzeczy, o które warto zadbać podczas biegania w trakcie deszczu, jest prawidłowy ubiór. Odpowiedni strój nie tylko pozwoli Ci się nie przeziębić, ale także zwiększy Twój komfort w trakcie aktywności. Sprawdzi się tutaj ubranie „na cebulkę”. Unikaj jednak ubrań bawełnianych.

Załóż na siebie przede wszystkim szybkoschnącą bieliznę bądź tę termoaktywną. Dzięki temu nawet w razie przesiąknięcia wierzchnich warstw nie nasiąknie ona tak szybko, a więc unikniesz przeziębienia. Oprócz tego świetnie sprawdzi się kurtka do biegania w deszczu, dzięki której będziesz zabezpieczony na deszcz już od zewnętrznych warstw.

Zobacz także: Jak zmienia się sylwetka po bieganiu?

Dolną część ubioru powinny stanowić spodnie wykonane z materiału o podobnych właściwościach. Dobrym rozwiązaniem będą przylegające do ciała legginsy z materiału technicznego. Zrezygnuj także z grubych skarpetek, na rzecz tych cienkich, w które woda nie wsiąknie tak szybko w razie przemoczonego obuwia.

Jeżeli natomiast zastanawiasz się nad tym, gdzie schować telefon podczas biegania to świetnym rozwiązaniem będzie opaska na rękę. Wykonuje się je zazwyczaj z materiałów odpornych na wodę, dzięki czemu Twój telefon będzie odpowiednio zabezpieczony. Warto także założyć na siebie czapkę z daszkiem, dzięki której deszcz nie będzie wpadał Ci do oczu.

Buty do biegania w deszczu

Opady w naszym klimacie towarzyszą tak naprawdę każdej porze roku. Jeżeli jednak deszcz nie jest dla Ciebie przeszkodą, to warto wyposażyć się w odpowiednie buty do biegania w trakcie jego trwania. Jakie powinny one być?

Przede wszystkim zadbaj o to, aby miały one odpowiedni bieżnik. To właśnie on zapewni Ci dobrą przyczepność do podłoża, dzięki której unikniesz poślizgnięcia się i jednocześnie kontuzji. Oprócz tego dobrze sprawdzi się wysoka podeszwa w bucie. Na deszcz wybieraj raczej buty wykonane z wodoodpornej membrany. Pozwoli Ci to w pewnym stopniu uniknąć ich zbyt dużego przemoknięcia. Będą one chroniły Twoją stopę przed dostaniem się do nich wody przez cholewkę. Nie uchronią Cię one jednak przed przemoczeniem stopy, kiedy woda dostanie się do wewnętrznej części buta na przykład przez otwór.

Dlaczego warto biegać w deszczu?

Opady deszczu na większość biegaczy, szczególnie tych początkujących działają bardzo demotywująco. Zazwyczaj wolą oni biegać, kiedy na dworze świeci słońce i jest ciepło. Taka pogoda jednak w naszym klimacie występuje jedynie w czasie kilku pór w roku. Jak więc przekonać się do biegania w trakcie deszczu?

Zobacz także: Ból mięśni po treningu – jak z nim walczyć?

Sprawdzanie pogody w celu znalezienia odpowiedniego dnia do biegania, szczególnie w okresie opadów często jest rzeczą trudną, bo czasami nie ustępują one przez tydzień. Jeżeli jednak chcesz być regularny w swoich treningach, to musisz przede wszystkim pogodzić się z faktem, że wrócisz do domu w mokrych ubraniach. Bez tego może być trudno zmotywować się do samego wyjścia z domu.

Bieg w deszczu jednak może okazać się przyjemną ulgą w trakcie letnich upałów.

Choć bieganie w deszczu może wiązać się ze złapaniem choroby, to wcale nie musi tak być. Uprawianie sportu w trakcie deszczu to świetna szansa na zahartowanie swojego organizmu i wyrobienie mu jeszcze większej odporności. Gdybyś chciał kiedyś wziąć udział w zawodach, biegając w deszczu, będziesz gotowy na wszelkie warunki pogodowe, które mogą Cię czekać. Dużym plusem są także mniej zatłoczone ścieżki i ulice do biegania, ponieważ wiele osób rezygnuje ze spacerów czy sportu w trakcie deszczu.

Bieganie w trakcie deszczu może okazać się dla Ciebie przyjemnością, jeżeli tylko odpowiednio przygotujesz się do tego zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Dobry ubiór oraz odpowiednia motywacja w głowie sprawi, że nawet nie będą Ci straszne żadne warunki pogodowe.

Podobne artykuły

ćwiczenia na mięśnie nóg

Jak szybko zbudować mięśnie na nogach? Najlepsze ćwiczenia na mięśnie nóg

Ćwiczenia na mięśnie nóg to jedne z najczęstszych elementów treningów na siłowni. Jeśli zastanawiasz się, jak wzmocnić mięśnie nóg lub co zrobić, żeby schudnąć z nóg, dobrze trafiłeś! W artykule wskazujemy konkretne ćwiczenia, a także omawiamy budowę mięśni nóg i rolę diety w budowaniu tkanki mięśniowej oraz chudnięciu. Gotowy? Zaczynamy! Mięśnie nóg – budowa Nogi […]

Rozgrzewka przed bieganiem – czy na pewno ją robisz?

Rozgrzewka to podstawa każdego ćwiczenia. Bez niej niewskazane jest uprawianie jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Dlaczego zapominamy o tym wstępie, gdy trenujemy bieganie? Wielu początkujących biegaczy nie poświęca czasu na przygotowanie organizmu do wysiłku. Polecam wyrobić ten nawyk i zadbać o swoje zdrowie, inaczej mogą spotkać nas przykre konsekwencje. A Ty, zawsze pamiętasz, by się prawidłowo rozgrzewać […]