Jak biegać z sensem?

Biegać każdy może, ale jak powinien to robić? Kwestia niby banalna, ale jednak warta wyjaśnienia. Przyjrzymy się temu bliżej w poniższym artykule.

Jak prawidłowo biegać? – Technika biegu

Kwestii jest kilka, na początek zacznijmy od tego, że dużo zależy od naszej ogólnej mobilności i tego, czy na przykład nie mamy znaczącej nadwagi. Oczywiście zbyt duży brzuszek nie dyskwalifikuje nas z biegania – wręcz przeciwnie! Ale tego typu trening obciąża organizm na poziomie mięśni, stawów oraz układu krążenia. Dlatego nie możemy „skakać na główkę” i od razu zaczynać od ogromnych wysiłków.

Najpierw trzeba dopasować tempo biegu, które odpowie naszym potrzebom. Wiadomo, że im szybciej biegamy tym wysiłek większy. Ale dla jednych tempo 6 minut na kilometr będzie zawrotne, a dla innych nie będzie nawet rozgrzewką. Jak więc określić co jest nam potrzebne? Trzeba posłuchać naszego organizmu, a konkretnie tętna gdy biegamy. Serce samo nam powie, czy biegniemy za szybko czy za wolno.

Oprócz tego, ważna jest kwestia obuwia. Po jakiej powierzchni będziemy biegać? Asfalt, trawa, kamienie? Od tego wszystkiego zależy, na jaki rodzaj buta trzeba stawić. Oprócz tego, specjaliści w sklepach dla biegaczy przyjrzą się naszej sylwetce i technice biegania. W oparciu o to dopasują buty z odpowiednią stabilizacją, co w perspektywie dłuższej kariery biegowej jest bardzo ważne. By biegać z sensem trzeba pamiętać o tym, że nie możemy sobie szkodzić wysiłkiem fizycznym.

Ćwiczenia przed bieganiem

Przede wszystkim, skupmy się na rozgrzewce stawów i mięśni, które zaangażowane zostaną w bieganie. Mnóstwo kontuzji bierze się właśnie z tego, że ktoś zbagatelizował rolę odpowiedniego przygotowania do biegu.

Oprócz tego, wzmacniajmy mięśnie i rozciągajmy je – ja sam miałem problemy z kolanami właśnie dlatego, że staw był zbyt mocno obciążany, a otaczające go mięśnie nie radziły sobie z wysiłkiem.

Jak często biegać?

Najważniejsza oczywiście jest regularność – by zobaczyć jakiś progres musimy na rozwój pracować tygodniami. Na pytanie jak często biegać nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo zależy to od tego w jakim tempie chcemy osiągnąć dany cel. Nie można się jednak także nadmiernie przetrenowywać. Organizm potrzebuje czasu na regenerację, bo w innym wypadku obudzimy się z ręką w nocniku gdy dojdzie do jakiejś niepożądanej kontuzji mięśniowej. Najbardziej zdroworozsądkowe wydaje się więc bieganie 2-3 razy w tygodniu. Ale można i więcej – osoby przygotowujące się do biegów mogą rozważyć także wyjazd na jakiś obóz. W takich sytuacjach biega się nawet dwa razy dziennie.

Rozciąganie po bieganiu

Regularne bieganie doprowadzi do zmian w naszym ciele na kilku poziomach. Najważniejszy z nich to zaangażowanie mięśni, które po wysiłku potrzebować będą rozciągania. W ten sposób zapobiegniemy zakwasów i zwiększymy naszą mobilność. Sprawi to, że nasze ciało nie będzie sztywne i obolałe. Kto wie, może dzięki nowym nawykom uda nam się nawet po długich miesiącach przygotowań zrobić szpagat? Musimy jednak jeszcze raz podkreślić – rozciąganie jest konieczne, byśmy uniknęli długofalowych komplikacji takich jak naderwania mięśni.

Podobne artykuły

Interwały biegowe i ich korzyści

Wielu z nas często zastanawia się, w jaki sposób skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów i zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej. Niekiedy bez zastanowienia stosujemy rygorystyczne diety i obciążamy swój organizm zbyt ciężkimi i wyczerpującymi treningami. Na początku warto ustalić, jaki cel chcemy osiągnąć i zdobyć wartościową wiedzę na temat odchudzania. Osobiście uważam, że jedną z najlepszych […]

Trening kontrastowy – sposób na poprawę siły i szybkości

Solidny trening jest szczególnie ważnym elementem życia wszystkich aktywnych fizycznie osób, którzy dążą do poprawy swojego zdrowia i lepszego samopoczucia, a przy tym chcą polepszyć osiągnięcia swojego organizmu. Niezwykłe efekty przynosi wykonywanie treningu kontrastowego, na który składają się ćwiczenia siłowe i dynamiczne. Dziś opowiem, jak w łatwy sposób można znacząco poprawić moc swojego organizmu i […]