Jak biegać z sensem?

Biegać każdy może, ale jak powinien to robić? Kwestia niby banalna, ale jednak warta wyjaśnienia. Przyjrzymy się temu bliżej w poniższym artykule.

Jak prawidłowo biegać? – Technika biegu

Kwestii jest kilka, na początek zacznijmy od tego, że dużo zależy od naszej ogólnej mobilności i tego, czy na przykład nie mamy znaczącej nadwagi. Oczywiście zbyt duży brzuszek nie dyskwalifikuje nas z biegania – wręcz przeciwnie! Ale tego typu trening obciąża organizm na poziomie mięśni, stawów oraz układu krążenia. Dlatego nie możemy „skakać na główkę” i od razu zaczynać od ogromnych wysiłków.

Najpierw trzeba dopasować tempo biegu, które odpowie naszym potrzebom. Wiadomo, że im szybciej biegamy tym wysiłek większy. Ale dla jednych tempo 6 minut na kilometr będzie zawrotne, a dla innych nie będzie nawet rozgrzewką. Jak więc określić co jest nam potrzebne? Trzeba posłuchać naszego organizmu, a konkretnie tętna gdy biegamy. Serce samo nam powie, czy biegniemy za szybko czy za wolno.

Oprócz tego, ważna jest kwestia obuwia. Po jakiej powierzchni będziemy biegać? Asfalt, trawa, kamienie? Od tego wszystkiego zależy, na jaki rodzaj buta trzeba stawić. Oprócz tego, specjaliści w sklepach dla biegaczy przyjrzą się naszej sylwetce i technice biegania. W oparciu o to dopasują buty z odpowiednią stabilizacją, co w perspektywie dłuższej kariery biegowej jest bardzo ważne. By biegać z sensem trzeba pamiętać o tym, że nie możemy sobie szkodzić wysiłkiem fizycznym.

Ćwiczenia przed bieganiem

Przede wszystkim, skupmy się na rozgrzewce stawów i mięśni, które zaangażowane zostaną w bieganie. Mnóstwo kontuzji bierze się właśnie z tego, że ktoś zbagatelizował rolę odpowiedniego przygotowania do biegu.

Oprócz tego, wzmacniajmy mięśnie i rozciągajmy je – ja sam miałem problemy z kolanami właśnie dlatego, że staw był zbyt mocno obciążany, a otaczające go mięśnie nie radziły sobie z wysiłkiem.

Jak często biegać?

Najważniejsza oczywiście jest regularność – by zobaczyć jakiś progres musimy na rozwój pracować tygodniami. Na pytanie jak często biegać nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo zależy to od tego w jakim tempie chcemy osiągnąć dany cel. Nie można się jednak także nadmiernie przetrenowywać. Organizm potrzebuje czasu na regenerację, bo w innym wypadku obudzimy się z ręką w nocniku gdy dojdzie do jakiejś niepożądanej kontuzji mięśniowej. Najbardziej zdroworozsądkowe wydaje się więc bieganie 2-3 razy w tygodniu. Ale można i więcej – osoby przygotowujące się do biegów mogą rozważyć także wyjazd na jakiś obóz. W takich sytuacjach biega się nawet dwa razy dziennie.

Rozciąganie po bieganiu

Regularne bieganie doprowadzi do zmian w naszym ciele na kilku poziomach. Najważniejszy z nich to zaangażowanie mięśni, które po wysiłku potrzebować będą rozciągania. W ten sposób zapobiegniemy zakwasów i zwiększymy naszą mobilność. Sprawi to, że nasze ciało nie będzie sztywne i obolałe. Kto wie, może dzięki nowym nawykom uda nam się nawet po długich miesiącach przygotowań zrobić szpagat? Musimy jednak jeszcze raz podkreślić – rozciąganie jest konieczne, byśmy uniknęli długofalowych komplikacji takich jak naderwania mięśni.

Podobne artykuły

Trening biegacza – co warto wiedzieć?

Jak powszechnie wiadomo, sport to zdrowie. A jaki sport uprawiać najlepiej? To już pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy z nas ma swoje preferencje, swoje cele i swoje marzenia. Mogę natomiast odpowiedzieć na pytanie o to, jak sport można zacząć uprawiać najłatwiej. Chodzi o bieganie. Do rozpoczęcia biegania nie potrzebujesz specjalnego wyszkolenia technicznego. […]

Jak zmienia się sylwetka po bieganiu?

Bieganie przynosi wiele korzyści fizycznych oraz psychicznych. Pozwala osiągnąć wymarzona sylwetkę i pewnego rodzaju spokój. Gdy mam stresujący dzień w pracy idę pobiegać. Ten rodzaj aktywności sprawia, że mogę zapomnieć o świecie i przez chwilę skupić się tylko na sobie, posłuchać własnego oddechu i myśli. Zacząłem biegać, bo chciałem schudnąć parę kilogramów. Nie sądziłem, że […]