Mata akupresurowa – idealne rozluźnienie po bieganiu

Mata akupresurowa staje się coraz bardziej popularna. Spotkałem się z nią po raz pierwszy w środowisku związanym z fitness i pilatesem. Może przydać się jednak także każdemu, kto regularnie uprawia sport – w tym biegaczom. W tym tekście postaram się przybliżyć najważniejsze zalety tego akcesorium.

Na czym polega akupresura?

Akupresura jest techniką wywodzącą się ze starożytnych Chin. Ze względu na swoją nazwę bywa mylona z akupunkturą. I tutaj muszę powiedzieć jasno i wyraźnie. Za tymi dwoma metodami stoi podobna logika. Wywodzą się również z tego samego kręgu kulturowego. Różnice pomiędzy nimi są jednak zauważalne gołym okiem. Akupunktura to próba wpłynięcia na organizm za pomocą wbijania igieł w odpowiednie miejsca na ciele. Akupresura jest o wiele łagodniejsza. W niej wykorzystywany jest jedynie kontrolowany i punktowy nacisk (i stąd słowo “pres” w nazwie). Praktycznie rzecz biorąc akupresura zazwyczaj przybiera formę masażu, a konkretnie metodycznego uciskania palcami. Mata daje możliwość przeprowadzenia tego typu zabiegu samodzielnie. Pokryta jest dużą ilością niewielkich wypustek. Kiedy się na niej położymy lub staniemy, zacznie oddziaływać na mięśnie i w konsekwencji je rozluźniać.

Akupresura stóp – rozwiązanie dla biegaczy i nie tylko

Nie da się ukryć, że stopy są jedną z części ciała, które podczas biegania męczą się najbardziej. W końcu to właśnie na nich w trakcie uprawiania tego sportu spoczywa ciężar całego ciała. I część biegaczy po treningu stosuje akupresurę dosyć instynktownie. Po zdjęciu butów przysiadają i rozmasowują palcami najbardziej bolesne punkty. Mata akupresurowa zapewnia o wiele bardziej kompleksowy masaż podeszew. Jej wypustki się wprawdzie nie poruszają, ale za to dzięki swoim niewielkim gabarytom mogą uciskać przestrzenie niedostępne dla naszych palców.

W tym miejscu podkreślę też dwie rzeczy. Po pierwsze, na macie należy stawać ostrożnie. Wypustki są elastyczne, ale jeśli gwałtownie staniemy na nich całym ciężarem ciała, odczucia mogą nie być zbyt przyjemne. Pierwszą stopę postawmy tak powoli i delikatnie, jak to tylko możliwe, a następnie w miarę szybko dołóżmy drugą. W ten sposób zminimalizujemy efekt kłucia. Po drugie, masaż stóp możemy wykonywać na macie przeznaczonej do leżenia. Na rynku są jednak także dostępne akcesoria akupresurowe do uciskania samych stóp. Są to mniejsze maty – często z obrysem podeszew. Niektóre duże maty do leżenia, również mają wydzieloną przestrzeń “nożną”.

Dlaczego warto wykonywać akupresurę po bieganiu?

Biegacze nieustannie pracują nad poprawianiem swoich wyników. Biją rekordy roczne, kilometrowe czy też na dany odcinek. I tutaj należy pamiętać, że trzeba dbać nie tylko o kondycję i technikę biegania, ale też o wysokiej jakości odpoczynek. Rozciąganie, masaże czy też sesje w jakuzzi te wszystkie rzeczy pomagają rozluźnić się mięśniom. Bardzo podobny efekt daje korzystanie z maty akupresurowej. Wiele osób twierdzi nawet, że kilkudziesięciu-minutowa sesja leżenia na wypustkach zastępuje masaż pleców.

Podobne artykuły

Buty do biegania – jak dobrać?

Wszyscy dobrze wiemy, jak ważna w naszej codzienności jest aktywność. Sport to sposób na doskonałe samopoczucie i dobrą kondycję. Bieganie pozwala utrzymać świetną sylwetkę i jędrne ciało. Bardzo ważne jest wybranie odpowiedniego obuwia, które przede wszystkim powinno być lekkie i wygodne. Dlaczego wybór dobrych butów jest tak ważny? Wybór dobrych butów jest bardzo istotny, ponieważ […]

Bieżnie domowe – jak wybrać dobrze

Bieganie to świetna forma aktywności, dzięki której wzmocnisz swoją wytrzymałość, poprawisz ogólny stan zdrowia a przy okazji zyskasz lepsze samopoczucie. Gdy dopada Cię jesienna chandra trudno jednak o wykrzesanie zapału do wysiłku poza domem, podczas którego aura zdecydowanie nie sprzyja. Rozwiązanie jest proste – aby nie zaniechać formy zacznij wykonywać treningi w domu korzystając z […]